Emir Kusturica | FOTO: Iskra.co

Kusturica: Každá populární děvka v televizi nám říká, jak uspořádat svět

Umění
Rubrika Umění PressPort Magazínu se snaží zprostředkovat věci, které unikají hlavnímu mediálnímu proudu.

Slavný srbský režisér Emir Kusturica se kriticky vyjádřil k postojům a hodnotám naší civilizace před příchodem nemoci COVID-19. 

„Každý sportovec nebo herec, který se předváděl, byl důležitější než vědci, virologové, onkologové. Každý, kdo hřměl neslýchaným bohatstvím, se stal filosofem a ekonomem, každá populární děvka v televizi nám říká, jak uspořádat svět, jak uspořádat rodinný život,“ uvádí v komentáři pro server Iskra.

A dodává: „A to vše v době, kdy je lidská nemorálnost předpokladem úspěchu, v době, kdy zapadá slunce civilizace, které jsme obdivovali až do včerejška.“

„Všichni ti hosté na obrazovce jsou politici, kteří jediné, co pro svět udělali, je to, že zbohatli, a nakonec z tohoto světa pochází jen koronavirus,“ pokračuje dále režisér.

Naši beznaděj prý ukazují oba dva možné scénáře vzniku pandemie; tedy buď rozšíření se uměle vyrobeného viru, či scénář, že nákaza začala kvůli zkonzumování netopýra. „Byli jsme infikováni už dávno. Nejsme dospělí, naše děti a vnoučata žijí v době, kdy je důležitější, co říká sportovec nebo herec, ne doktor, který ví, o co jde, virolog, který nemohl najít vakcínu, protože byl placen jako řidič kamionu,“ poznamenává režisér s tím, že za to, že jsme si dříve neuvědomili potřebu vědců a že bohatství nedokáže vše, nyní poneseme následky.

„Ve světě, kde je realita hanebná, podívaná je sakrální, kde vědci nemají místo, budeme potrestáni,“ míní Kusturica, jenž patří k nejslavnějším absolventům pražské FAMU.

Za film Vzpomínáš na Dolly Bell? získal Zlatého lva v Benátkách, za snímek Otec na služební cestě Zlatou palmu v Cannes, cenu FIPRESCI a nominaci na Oscara. Snímek Dům k pověšení vyhrál v Cannes cenu za režii a jeho první anglicky mluvený snímek Arizona Dream Stříbrného medvěda na Berlinale. Druhou Zlatou palmu z Cannes si odvezl za Underground, ve kterém se vyrovnává s poválečnými dějinami Jugoslávie. Úspěšná byla i Černá kočka, bílý kocour, která mu na Berlinale vynesla Stříbrného medvěda za režii.

Emir Kusturica studoval na pražské FAMU v ročníku Otakara Vávry. Spolu s několika dalšími filmaři, kteří také studovali v Praze, dal vzniknout pojmu Pražská filmová škola, který se používá pro určité období a styl v jugoslávské kinematografii. Na přelomu 80. a 90. let 20. století se přestěhoval do USA. Po nějakou dobu přednášel na Columbia Unviersity v New Yorku, kam došel na pozvání Miloše Formana. Známá je také jeho spolupráce s hudebním skladatelem Goranem Bregovićem, který složil hudbu k několika jeho filmům. Se svým synem Striborem hraje v srbské kapele No Smoking Orchestra, která vznikla původně z populární jugoslávské formace Zabranjeno pušenje (Kouření zakázáno). V roce 2005 konvertoval na pravoslaví (původně byl sekulárním muslimem) a přijal druhé jméno Nemanja. V roce 2016 se objevila v českém překladu jeho kniha Cizinec v manželství (orig. ‚Sto jada‘).

vaší podpory si vážíme
Zde můžete podpořit
PressPort Magazín
DĚKUJEME
Kusturica: Každá populární děvka v televizi nám říká, jak uspořádat svět
Hodnocení čtenářů10 Hlasů
89
86
Redakce

Základní informace

PressPort Magazín (na doméně ppmagazin.com) je nezávislá celostátní publicistická platforma s orientací na tradiční hodnoty, která ctí svobodu slova a zakládá si na slušnosti, konstruktivní debatě a přitažlivé vizuální formě. Spuštěna byla dne 11. listopadu 2018 a všechny práce byly vykonávány bez nároku na honorář. PressPort Magazín si od té doby vybudoval slušnou pozici, kdy naše články přebírají i mainstreamoová tuzemská média. Z pohledu mediálního trhu jde o hotový produkt.