SPECIÁL COVID-19: Aktualizované statistiky z domova i ze světa →
Jiří Pospíšil | KOLÁŽ: PressPort Magazín

Sepsal jsem závěť kvůli své sbírce, říká Jiří Pospíšil

Díla pokryl během požáru mazlavý toxický popel. Musíme je restaurovat

Hodnocení čtenářů1 Hlasování
88
88

Čtyři jednotky hasičů likvidovaly v půli července požár v technické budově Musea Kampa v centru Prahy. Kouř bylo vidět ze širokého okolí. Evakuováno bylo 100 lidí a zavřená byla blízká plavební komora na Vltavě. V rozhovoru požár a jeho následky podrobně popisuje předseda správní rady muzea Jiří Pospíšil – mimo jiné exministr spravedlnosti, který působí od roku 2014 jako europoslanec za TOP 09 a v říjnu 2018 se stal pražským zastupitelem.

Museum Kampa se nachází v areálu Sovových mlýnů na Malé Straně v centru Prahy. Uchovává uměleckou sbírku Jana a Medy Mládkových, kteří během svého pobytu v exilu, v druhé polovině 20. století, aktivně podporovali tehdejší československé nonkonformní umělce. Co se přihodilo, že tam hořelo?

To je taková tragédie… Asi každou významnou českou kulturní instituci musí jednou postihnout požár, když to řeknu takto obrazně. Jsme totiž od Národního divadla přes řeku. Byl tam technický pracovník – nikoli zaměstnanec muzea, ale člověk, který spolupracuje s Prahou, protože Sovovy mlýny jsou pražské a my jako nadace spravujeme sbírku. Čili o objekt se stará Praha a přišel tam zmíněný člověk, který měl svařit nějaké panty, a bohužel přitom došlo k takovému požáru – k takovéto tragédii. Nyní se vyšetřují detaily. Nechci tady předjímat, jestli to bylo jeho pochybení, anebo to náhoda. Či jaké byly vztahy mezi ním a městem, jestli byla uzavřena smlouva.

Požár způsobil škodu za 20 milionů. Díla pokryl mazlavý toxický popel.

Jaké škody požár způsobil?

Ty mají dvojí charakter. Jedna věc jsou velké škody na technickém zázemí muzea, protože shořela část, kde máme vzduchotechniku, klimatizaci, další technické provozy. To úplně lehlo popelem. Škoda je kolem 20 miliónů korun.

PODPOŘTE
PressPort Magazín & naše autory
DĚKUJEME

Sbírka poškozena nebyla?

Druhá škoda je pak na sbírce, protože problém je, že jak hořelo, tak hořelo opravdu intenzívně – byly to několikametrové plameny. A jak hořely umělé hmoty, tak z toho vznikl toxický popel, který se klimatizací – kdyby jí nebylo, tak by ten problém paradoxně nebyl –, dostal do našeho depozitáře, který je na půdě muzea. A bohužel jsme v situaci, kdy na stovkách uměleckých děl, máme černou vrstvu mazlavého prachu, kterou nelze sfouknout, jen tak odstranit, která je toxická, a budeme muset každé umělecké dílo samostatně restaurovat. Bude záležet na tom, z čeho bylo to které dílo vytvořeno. Sochy z kovu již restaurátoři omyli. Pak ale máte třeba papírové objekty, zde to bude obtížné. Bude záležet dílo od díla podle materiálu. Podle prvotního odhadu restaurátorů celý ten proces očištění a obnovy sbírky bude trvat měsíce. 

Za jak dlouho přijeli hasiči?

Musím je pochválit. Přijeli do sedmi minut na místo požáru a i díky tomu shořela dle odborníků jenom technická část objektu. Kdyby přijeli později, tak říkali, že hoří už muzeum a neřešíme zašpinění exponátů, ale jejich likvidaci.

Na kolik tedy celý požár vyšel?

Zmíněných 20 miliónů, to bude rekonstrukce technické části objektu. A práce restaurátorů se odhadují v řádech nižších jednotek milionů. To budou tak dva až tři miliony. Jinak celá sbírka má miliardovou hodnotu.

Sám mám malinkou sbírku umění a mám již napsanou závěť. Má sbírka jednou skončí také ve vlastnictví nadace.

Kupují se ještě nové věci do sbírky, nebo je již uzavřená?

Ne, ne, pořád ji obnovujeme. Ne Kupku, na to nemáme peníze, ten stojí dneska desítky milionů korun, ale kupujeme umění z druhé poloviny 20. století, a to jak české, tak i středoevropské. Kupku už Meda Mládková nasbírala. I díky ní je to dneska nejslavnější český malíř.

POUTAVÉ ČLÁNKY, AKTUÁLNÍ DATA, INTERAKTIVNÍ MAPY

Jezdíte po aukcích?

Minimálně. Nemáme na to opravdu peníze. Aukce jsou pro nás drahé. Sbírky doplňujeme přímo od autorů. Autor, který chce být zastoupen ve sbírce Jana a Medy Mládkových, nám dílo často prodá za mnohem nižší cenu, než je komerční. Třeba Vladimír Kopecký nebo Bedřich Dlouhý. Máme jinak speciální akviziční komisi, kde je šest kunsthistoriků. Když nějaký obraz přibíráme, tak oni vždy zhodnotí, zdali se do sbírky hodí. Třeba se zaměřujeme na české emigranty, to je pro českou kulturu nesmírně důležité.

Co je modrý Mauricius sbírky nadace?

Právě ten Kupka. Meda Mládková ho věnovala Praze, ale my jeho díla spravujeme. Meda Mládková opravila Sovovy mlýny jako schránku pro Kupkovu sbírku. Patří tedy Praze, ale my o ni pečujeme. Já jsem de facto kastelán. Nic mi nepatří, já se o to jen starám. Pracuji zadarmo. Sám mám malinkou sbírku umění a mám již napsanou závěť. Má sbírka jednou skončí také ve vlastnictví nadace.

Sepsal jsem závěť kvůli své sbírce, říká Jiří Pospíšil
Hodnocení čtenářů1 Hlasování
88
88

O nás

PressPort Magazín (ppmagazín.com; pressportmagazín.cz) je nezávislá zpravodajsko-publicistická platforma. Spuštěna byla dne 11. listopadu 2018. Vydává Pribil Production.

Další příspěvky
Kdo jinému jámu…: Vražda Rudolfa Slánského v dokumentu ČT