SPECIÁL COVID-19: Aktualizované statistiky z domova i ze světa →
KOLÁŽ: PressPort Magazín

Jak tehdejší novinář ČRo Janek Kroupa zlikvidoval zcela nevinného úředníka

Jaké nenovinářské metody používá?

Aktualizace:
Média
Rubrika Média PressPort Magazínu mapuje dění ve sdělovacích prostředcích.

Redaktor Janek Kroupa – dnes Seznam Zprávy, předtím ČRo. Jaké nenovinářské metody používá? A proč si kvůli Kroupově práci musel veřejnoprávní rozhlas najímat renomované advokáty?

Postupně: v červnu 2017 publikoval Kroupa jak na webu ČRo, tak v éteru (později v časopisu Reportér), že pracovník Generálního finančního ředitelství (GFŘ) Milan Večeřa vynášel kompromitující materiály na tehdejšího policejního prezidenta Tomáše Tuhého a exministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) a předával je Andreji Babišovi.

Po Kroupově reportáži vedení finanční správy rozhodlo v červnu téhož roku, že byl úředník Večeřa postaven mimo službu. Měl takzvaně překážku a ve sdělovacích prostředcích byl dehonestován. Podle tehdejších informací Lidových novin tento zástupce ředitele odboru vnitřní kontroly na Generálním finančním ředitelství nemohl vstoupit ani do své kanceláře. 

Výsledek šetření

Někdejší ředitel finanční správy Martin Janeček potvrdil, že jeho úřad se kvůli Kroupově reportáži obrátil na policii, potažmo Generální inspekci bezpečnostních sborů (GIBS). „V souvislosti s podezřeními ohledně Večeři jsme podali trestní oznámení. Vyšetřovatelům poskytneme maximální součinnost. Budeme se snažit celou věc prověřit i interními silami,“ oznámil.

O několik měsíců později se mohl Večeřa do zaměstnání vrátit. Policejní vyšetřování potvrdilo, že žádné materiály, ať už na kohokoli, z úřadu nevynášel. Úřad mu musel doplatit ušlý zisk. Potvrdila to GIBS i tehdejší šéfka tiskového odboru GFŘ Petra Petlachová. „Vzhledem k tomu, že důvod změny služebního poměru pana Mgr. Bc. Milana Večeři odpadl, je od prosince 2017 opět vedoucím Oddělení vnitřní kontroly. Uplatnění případných nároků je plně v jeho kompetenci,“ sdělila. Později se Večeřa navrátil na rodnou Moravu.

Vyjádření finanční správy. | FOTO: PressPort Magazín

Dcera se zhroutila

A právě závisle na trestním oznámení ze strany GFŘ – tedy v přímé souvislosti se svojí reportáží o Večeřovi, podával Kroupa vysvětlení na liberecké GIBS. Vyšetřovatele mimo jiné zajímalo, jak mohl Večeřa vynášet materiály Babišovi prostřednictvím redaktora MF DNES Marka Přibila, tj. mne, když jsme se spolu de facto neznali (v době, kdy jsem pracoval v Týdnu a zmíněném deníku, jsem se s Večeřou viděl asi třikrát v průběhu čtyř let, a vždy po dobu několika minut. Neměli jsme na sebe ani telefony, pouze e-mail).

„Bylo jednoznačně vyloučeno, že by se Večeřa dopustil čehokoli, naopak byl poškozen,“ uvedl jeden z inspektorů seznámený s výsledky vyšetřování. Na rozdíl od Kroupy, kvůli jehož fabulacím celá prefabrikovaná kauza vznikla, GIBS nasadila na Večeřu odposlechy.

„Dcera pana Večeři se zhroutila z toho, že jejího otce vláčeli v médiích. Stejně tak se zhroutil Večeřa,“ uvedl v roce 2018 někdejší šéf kriminálky v Liberci Stanislav Hájek, jenž se s Večeřou dle svých slov naopak znal a se kterým se sám už přes dva roky nestýkám.

ČRo musí kvůli Kroupovi zastupovat renomovaná právní firma. | FOTO: PressPort Magazín

Večeřa podal na ČRo žalobu a dožadoval se odškodnění. Veřejnoprávní rozhlas si najal advokáty z renomované kanceláře Achour & Partners, která poskytuje služby jak českým, tak nadnárodním společnostem. Kancelář uspěla v soutěži Právnická firma roku 2018, kdy se umístila mezi velmi doporučovanými a doporučovanými kancelářemi například v kategorii soudní spory. Zřejmě tak nešlo, myslím si osobně, o nejlevnější záležitost; nakonec se podle informací, co mám, snad dohodli na smírném řešení. Kolik peněz ČRo Večeřovi vyplatil a jestli nějaké, netuším; pak už jsem to nezkoumal.

Rada ČRo Kroupu potopila

Na Kroupův postup si tehdy stěžovala u Rady ČRo šéfka Mobbing Free Institutu Petra Lhotáková, jež Večeřu zná (oba jsou expolicisté): „S velkým znepokojením sledujeme dlouhodobě aktivity redaktora Kroupy, který zřejmě účelově – o možných důvodech nechceme spekulovat – dehonestuje a diskredituje některé lidi, kteří se u policie znelíbili jiným. Jde zejména o diskreditaci osob, které podle vyšetřování GIBS nevynášely – a ani nemohly vynášet – žádné materiály, jak Kroupa tvrdil. Došlo zde k velkému poškození na pověsti těchto osob.“

Rada ČRo dala Lhotákové za pravdu a neztotožnila se s vyjádřením tehdejšího Kroupova nadřízeného Jana Pokorného. Navzdory Kroupově prokazatelné citaci v reportáži Pokorný uvedl: „V našich reportážích jsme netvrdili, že pan Večeřa konkrétně zneužil postavení ve finanční správě a vynášel tajné dokumenty. Kdo přesně byl tím člověkem, který zneužil svého postavení, by měly zjistit orgány činné v trestním řízení.“ (Zjistily, že nikdo, pozn. red.)

Rada ČRo naopak konstatovala: „V článku na serveru www.irozhlas.cz nazvaném Policisté sbírali kompro materiály na Chovance a Tuhého. Předávali je novináři Přibilovi z 29. června 2017 se uvádí: ‚Právě Večeřa spolu se Stanislavem Hájkem nosili Přibilovi materiály, které on poté nosil k Andreji Babišovi.‘ Rada Českého rozhlasu se s uvedeným tvrzením neztotožňuje,“ uvádí jménem Rady ČRo její předsedkyně Hana Dohnálková.

Kroupovy výroky, za které bral podle informací médií individuální plat ve výši 120 tisíc Kč měsíčně, byly jasné, prokazatelné. „Kroupa poté několikrát volal Večeřovi, když se Večeřa mohl vrátit do práce, a prosil ho, aby žalobu nepodával,“ uvedla k tomu Lhotáková. Hájek doložil, že se mu Kroupa snažil soukromě omluvit prostřednictvím smsky; pravděpodobně z obavy před dalšími žalobami, na které jsem osobně rezignoval (starostí bylo až příliš mnoho); dnes již je asi případ promlčený, takže lze určitou nápravu zjednat možná tímto popisem (nikdo se totiž nikdy pořádně nevěnoval tomu, jak tato kauza dopadla).

Tehdejší mluvčí GIBS Ivo Mitáček k případu Večeři dodal: „Prověřování dané trestní věci bylo ukončeno odložením dle § 159a odst. 1 trestního řádu. Příslušníky Generální inspekce bezpečnostních sborů nebylo zjištěno, že by se v dané věci jednalo o podezření z trestného činu a nebylo na místě věc vyřídit jinak.“ 

Vyjádření GIBS. | FOTO: PressPort Magazín

Zdroj se od reportáže distancoval 

Celý „postup“ měl Kroupovi popsat svého času vysoký policejní důstojník Bronislav Šabršula, který údajně řekl, že předávání kompromitujících materiálů na politiky a policisty řídil právě Večeřa. 

Tento Kroupův zdroj a současně jeho dobrý známý se přitom sám od reportáže distancoval. „Příslušný redaktor (Janek Kroupa, pozn.) nebyl schopen při výslechu na GIBS doložit, že by mu zdroj, tedy policista Šabršula, cokoli podobného řekl. Odmítl předložit zvukový záznam,“ uvedl důstojník seznámený s výsledky vyšetřování. „Bylo jednoznačně vyloučeno, že by se pan Večeřa dopustil čehokoli, naopak byl poškozen.“ 

„Představa toho, že pan Večeřa přišel do finanční správy proto, aby sbíral kompromitující informace o komkoliv – ať už o Andreji Babišovi, nebo třeba o ministru vnitra Milanu Chovancovi – je nesmyslná,“ konstatoval už v červnu 2017 exšéf finanční správy Jiří Žežulka. 

V ČRo už dnes Kroupa nepracuje, ale jistá pachuť z jeho senzacechtivé práce ve mně zůstává.

vaší podpory si vážíme
Zde můžete podpořit
PressPort Magazín
DĚKUJEME

Jak tehdejší novinář ČRo Janek Kroupa zlikvidoval zcela nevinného úředníka
Hodnocení čtenářů25 Hlasů
66
66

O nás

PressPort Magazín (ppmagazín.com; pressportmagazín.cz) je nezávislá zpravodajsko-publicistická platforma. Spuštěna byla dne 11. listopadu 2018.

Základní sekce jsou:

  1. PUBLICISTIKA
  2. DOMOV
  3. SVĚT

Tyto sekce a jejich rubriky jsou označeny svoji základní barvou (oranžová a červená) a články z nich je možno najít i v dalších rubrikách, zejména v sekci Přehledně.

Ostatní rubriky jsou zcela samostatné a jsou označeny příslušnou barvou.

Vydává Pribil Production.

Další příspěvky
Odpustky aneb Marketing viny